sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Tulevaisuuden tavoitteita Havaijin kisaan



Havaijin kilpailu oli hienoin kilpailu, jossa olen koskaan ollut. Kilpailu on todellakin maineensa veroinen niin reitin haastavuuden, ilmaston kuin tunnelmankin puolesta. Se on hieno motivaattori treeneihin ja uskon, että useat täyttä matkaa varten harjoittelevat triathlonistit tavoittelevat sinne pääsystä. Tuo tavoittelu todellakin kannattaa.

Maalissa minulle tuli vähän tyhjä olo, kun tavoite täyttyi. Tässäkö tämä nyt oli? After race area:lla mietin tätä ja olin jopa hieman surkeana. Seuraavan vuorokauden aikana kuitenkin kaikki näytti paljon valoisammalta. Tänne on pakko päästä uudestaan!!! Silloin ei olisi enää mielessä pelkkä osallistuminen, vaan kilpailussa pärjääminen. Asetin tavoitteeksi sijoittua M30-34 sarjassa kahden vuoden päästä 10 parhaan joukkoon. Tavoite on todella kova, sillä tänä vuonna se olisi vaatinut ajaksi 9.00.46. Tuolla ajalla saavutti kokonaiskilpailussa sijan 48. Uskon, että tavoite on saavutettavissa, sillä ensimmäinen Havaijin kilpailu on opettelua, sillä kilpailu poikkeaa muista kilpailusta täysin. Mutta miten tavoitteeseen sitten päästään?

             Vaikka maisemat ovat todella karut, niihin pitäisi päästä uudestaan!

                           Iltaisin auringonlasku on kuitenkin todella kaunis.

On todella hienoa, kun valmentajana on kokenut triathlonisti, joka tietää, miten Havaijilla on mahdollista menestyä. Uinnista pitäisi ottaa viisi minuuttia pois, pyörästä noin vartti ja juoksusta parikymmentä minuuttia. Sen jälkeen pääsee kilpailemaan rauhassa, sillä tänä vuonna tuossa ryhmässä oli tilaa eikä juoksussakaan muodostunut jonoa, toisin kuin nyt minun kohdalla. Kaikki kuulostaa helpolta, mutta Havaijin reitillä se ei todellakaan ole. Eikä tämän vuoden kilpailukaan mennyt huonosti. Mutta seuraavilla ajatuksilla tavoite voisi olla saavutettavissa.

Uinti

Havaijin uinti on todella mielenkiintoinen. Lähdössä pitää huolellisesti valita paikka, jotta voisi välttyä turhalta painimiselta. Kuitenkin tärkein asia on lähdön jälkeinen kova kiihdytys ja matkavauhti. Minulla uintivauhti on alussa aivan liian hidas, jolloin joudun porukan keskellä, josta joudun nostamaan sijoitusta uinnin aikana. Uinnin maksimivauhtia pitää pystyä parantamaan, jotta pääsisin heti lähdössä parempaan porukkaan. Uintikertoja ja –kilometrejä pitää auttamattomasti saada lisää. Kun uintiaikaa pystyy parantamaan 5 minuuttia, saa uida vähän pienemmässä ryhmässä, joka omalta osaltaan myös parantaa vauhtia.

Pyörä

Reitti on todella haastava, johon kuumuus ja kosteus tuovat oman lisänsä. Pyörässä pitää lajivoima olla kunnossa, sillä reitti ei todellakaan ole tasainen. Laavakentällä on koko ajan loivia pitkiä nousuja ja laskuja, jotka ovat Suomen mittapuun mukaan ihan kunnon mäkiä. Hawin ylämäki on sitten ihan omaa luokkaansa. Näin ollen pyörässä pitää talvikaudella keskittyä trainerilla lajivoimaan ja hyvään pyöritystekniikkaan. Armottomassa tuulessa ajaessa hitaalla pyörityksellä saa jalat aivan jumiin eikä sen jälkeen juoksu varmasti lähde kulkemaan. Trainerilla on myös hyvä opetella pitämään teho tasaisena, vaikka vastus vaihtelee. Jos teho vaihtelee kilpailussa merkittävästi, ei pyöräajasta saa millään kovinkaan hyvää.

                        Hawin ylämäki on 7% nousua ja mäkeä riittää.

Pyörän harjoitusmäärää pitää nostaa ja keskittyä laadukkaisiin harjoituksiin. Lajivoiman ja tehoharjoituksien kautta vauhdin pitäisi parantua. Talvikaudella minulla on tässä parannettavaa, kun trainerilla ajaminen ei ole tuntunut kovinkaan houkuttelevalta, mutta ensi kaudella sekin on pakko alkaa maistua. Kun talvikaudella ajaa hyvin pyörää, ei muutos ole keväällä niin suuri, jolloin pystyy heti aloittamaan laadukkaiden harjoitusten tekemisen. Jos talvella ei aja riittävästi pyörää, juoksu alkaa keväällä kärsiä. Rasitustaso nousee korkealle ja juoksun hakkaavalla iskutuksella alkaa jalat helposti krampata.

Juoksu

Havaijin juoksureitti on hyvin mielenkiintoinen. Reitti on kaikkea muuta kuin tasainen ja lisäksi juoksureitti kulkee juuri saaren kosteimmalla alueella. Näin ollen olosuhteet ovat todella haastavat. Eri blogeissa ja artikkeleissa on ihmetelty Mirinda Carfrean huimaa maratonaikaa, 2.50. Kaikissa on päädytty samaan lopputulokseen eli juoksijan paino korostuu rankoissa olosuhteissa. Allekirjoitan tämän täysin, sillä rasvakudos eristää lämmön kehoon ja lisäksi hidastaa juoksua ylämäissä. Rasvakudoksen määrä ei ole niin suuressa roolissa, kun reitti on tasainen ja lämpötila edes jotenkin siedettävä. Mutta Havaijilla kaikki on toisin. Itse olin viime vuonna Itävallassa täydellä matkalla, jossa oli 42 astetta lämmintä, jota suora auringonpaiste vielä pahensi. Siellä romahdin juoksussa ja jouduin tyytymään helpolla reitillä 3.51 maratonaikaan. Nyt sain nelisen kiloa kevyempänä raskaalla reitillä maratonajaksi 3.33. Painoa pitää vielä tiputtaa ja ensi kesänä olisi tavoitteena saada kilpailupainoksi 66 kg eli tiputtaa kaksi kiloa. Tämä tiputus pitäisi tehdä talven aikana, sillä keväällä raskaan harjoituskauden aikana se ei onnistu.

Juoksussa mäkeä riittää. Loivaa pitkää nousua ja loivaa laskua. Tässä maastossa henkinen puolikin on koetuksella

Painon lisäksi juoksuaikaan vaikuttaa juoksutekniikka. Pyörän jälkeen juoksuasento helposti tippuu, jolloin juoksu tapahtuu etureisillä. Tasaisella reitillä tämän pystyy helpommin välttämään, mutta mäkisellä reitillä asento tippuu, jolloin juoksuvauhti hidastuu. Pystyn tasaisella reitillä pitämään juoksuasennon hyvänä, mutta ylämäissä en. Ensi kaudella pitää hakea keskivartaloon lisää liikkuvuutta sekä parantaa keskivartalon voimatasoa. Uskon, että tämän avulla saan juoksun kulkemaan myös mäkisellä reitillä. Ensi kaudelle on siis luvassa yksi kunnon liikkuvuusharjoitus, jota täydentää kolme muuta alkuverryttelynä tehtävää liikkuvuusharjoitusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti